Vind je antwoord

Veelgestelde vragen

Algemeen

  • Welke dienstverlening biedt Thuisnotaris?

    Thuisnotaris is een online notarisdienst. Je kunt bij ons de volgende documenten opstellen: testament, levenstestament en samenlevingscontract. Daarnaast bieden wij hulp als er iemand is overleden. Zo kun je bij ons een verklaring van erfrecht aanvragen, en executeur testamentair aanstellen en de aangifte erfbelasting laten verzorgen. Lees hier meer over wie we zijn en waar we in geloven.

  • Zijn mijn gegevens veilig bij Thuisnotaris?

    Je gegevens zijn veilig bij Thuisnotaris. De Thuisnotaris software is geprogrammeerd in Mendix programmatuur. Dit is een softwareplatform voor het bouwen en verbeteren van applicaties. Grote banken, verzekeraars, distributiebedrijven gebruiken Mendix hiervoor ook. Mendix heeft veiligheid van gegevens tot top prioriteit gemaakt en beschikt over de benodigde certificaten hiervan. Thuisnotaris maakt hiervan gebruik en hanteert daarbij een strenge security richtlijn.

  • Ik wil uit het systeem van Thuisnotaris worden gehaald

    Dit kan heel gemakkelijk geregeld worden. Stuur je verzoek naar info@thuisnotaris.nl en wij verwerken je verzoek binnen een paar werkdagen. Je krijgt hiervan een bevestiging.

  • Ik ben gebeld door Thuisnotaris

    We bellen je alleen op voor:
    1) Het aangaan van een gesprek wat door jou is gepland.
    2) Het dossier compleet te maken en af te ronden.
    3) Klantfeedback op te halen, zodat we kunnen leren wat we beter kunnen doen.

  • Wat zegt de Consumentenbond over online notarissen?

    De Consumentenbond heeft in november 2023 een artikel hierover geschreven. Er zijn verschillende online notarisdiensten. De Consumentenbond stelt onafhankelijk vast dat via Thuisnotaris er meer situaties geregeld kunnen worden dan bij andere online notarisdiensten. Thuisnotaris is de enige online notaris met persoonlijk contact waar je het goedkoopste een testament kunt opstellen.

Service

  • Ik wil mijn afspraak annuleren of wijzigen?

    Je kunt je afspraak op 2 manier annuleren/ of wijzigen. Via de livechat of telefonisch via 085 800 0102. Wij zijn op werkdagen van 9-17 uur open.

  • Gratis oriënteren, wat houdt dit in?

    Bij Thuisnotaris kun je helemaal zelf je samenlevingscontract, testament en/ of levenstestament opstellen. Voor jezelf en voor je partner. Als je alle vragen hebt beantwoord zie je overzicht jouw document. Deze eerste stappen zijn helemaal gratis. Als je een testament of levenstestament opmaakt kun je ook een gratis persoonlijk testament verslag downloaden. Hierin staat goed uitgelegd waar je voor hebt gekozen.

  • Ik wil iemand spreken bij Thuisnotaris

    We helpen je graag verder. We hebben hiervoor verschillende mogelijkheden. Op de hulppagina kun je alle opties vinden.

  • Ik wil hulp bij het opstellen van een testament of levenstestament

    Dat kan. Je kunt met een expert van Thuisnotaris je samen je aanvraag doen. We lopen je situatie door en bespreken alle testamentaire mogelijkheden. Op het einde van het gesprek bepaal je of je doorgaat. Het begeleidingsgesprek kost eenmalig € 99,-.

  • Kan ik een voorbeeld testament downloaden?

    Dit kan niet. Alle mogelijkheden in je testament zijn maatwerk. We stellen je testament op basis van de opgegeven klantsituatie, vermogen en jouw wensen op. Het enige onderdeel wat niet in onze maatwerk testamenten zit, is een bedrijfsopvolgingsregeling in de Successiewet (BOR).

    Als je alle vragen over je testament wn  levenstestament hebt beantwoord kan je wel gratis een verslag downloaden waarin al jouw keuzes in begrijpelijke taal zijn weergegeven.

Aanvraagproces

  • Hoe werkt het aanvraagproces?

    1. Beantwoord de vragen in onze tool (testament, levenstestament, samenlevingscontract).
    2. Download eventueel gratis het uitgebreide verslag.
    3. Plan een afspraak voor een controlegesprek met onze specialist (het afspraakscherm kom je vanzelf tegen in de tool).
    4. De specialist neemt alles keuzes nog een keer telefonisch met je door.
    5. Wij sturen je de de documenten (aktes) toe.
    6. Kies je notaris, controleer de documenten en geeft akkoord.
    7. De notaris neemt contact met je op voor een afspraak om op kantoor je akten te ondertekenen.
  • Hoe lang duurt een aanvraag?

    De duur van je aanvraag is afhankelijk van 2 factoren:
    1) Hoe snel jij alles invult, doorneemt en voor akkoord geeft.
    2) De beschikbare tijdsloten van de notaris waar jij de akte gaat ondertekenen.

    Gaat stap 1 voorspoedig en heeft de notaris snel tijd? Dan kan je het binnen 3-5 weken geregeld hebben.

  • Wanneer is mijn aanvraag definitief?

    Je zit bij Thuisnotaris nergens aan vast. Ook niet na het persoonlijk controlegesprek. We gaan daarna voor je aan de slag met de documenten en sturen je de opdrachtbevestiging toe. Pas als je deze voor akkoord tekent, maak je de aanvraag definitief. Is er toch iets fout gegaan, dan herstellen we het zonder meerkosten.

  • Wat is een verslag in begrijpelijke taal?

    Een verslag in begrijpelijke taal is een document wat je van ons gratis ontvangt als je een aanvraag doet. We leggen in dit verslag in eenvoudige taal uit welke keuzes je hebt gemaakt en wat er in je testament en/of levenstestament komt te staan. Je kunt dit altijd met de specialist wijzigen.

  • Kunnen jullie tegen meerprijs extra zaken voor mij regelen?

    90% van alle situaties past in onze uitgebreide testamenten, in een uitzonderlijk geval komt het voor dat een situatie of wens niet past. We geven dat dan op voorhand aan. In dit geval zul je dan zelf naar een notariskantoor moeten gaan.

  • Welke documenten ontvang ik?

    Wij vinden het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent over de inhoud van je notariële akten. Je ontvangt daarom altijd de volgende documenten bij Thuisnotaris.

    Voor het controlegesprek:
    Persoonlijk verslag van je gemaakte keuzes

    Na het controlegesprek

    • Opdrachtbevestiging met je persoonsgegevens, keuzes en wensen
    • Notariële akten
    • Per akte een uitleg in begrijpelijke taal
  • Ik loop vast in de vragenlijst, kunnen jullie mij helpen?

    We helpen je graag verder. We hebben hiervoor verschillende mogelijkheden. Op onze hulp pagina kun je alle opties vinden.

  • Hoe duurt het beantwoorden van de vragen in jullie tool?

    We stellen je allerlei vragen om te bepalen hoe jouw situatie er uit ziet en wat jij wilt opnemen. Dit duurt ongeveer 20 minuten. We doen dit uitgebreid om ervoor te zorgen dat je akte straks aansluit bij je specifieke situatie en wensen.

  • Wanneer vul ik mijn persoonlijke gegevens in?

    Als je een afspraak voor een controlegesprek hebt gemaakt, krijg je een extra mail toegestuurd. We vragen je daarin om je aanvullende gegevens in te vullen. Deze gegevens hebben we nodig voor het controlegesprek.

  • Welke persoonlijke gegevens vragen jullie uit?

    Wij vragen zo min mogelijk en zo laat mogelijk om je persoonlijke gegevens. Op een paar plekken ontkomen we er niet aan:

    • Bij het aanvragen van een verklaring van erfrecht, executeur testamentair of hulp bij aangifte erfbelasting. Hier hebben we je contactgegevens nodig en stellen we wat vragen over de nalatenschap
    • In onze vragenlijsten voor testament, levenstestament en samenlevingscontract vragen we pas je naam, e-mailadres en telefoonnummer als je een controlegesprek in wil plannen. Tot dat moment kan je anoniem door onze tool heenlopen.
    • Nadat je een controlegesprek hebt ingepland ontvang je een persoonlijk klantportaal. Hier vul je alle persoonlijke gegevens in die in je akten komen te staan.

Klantportaal

  • Wat is een klantportaal?

    Een klantportaal is een beveiligde omgeving waar jij je aanvullende gegevens moet invullen. Wij plaatsen hier na het controlegesprek ook de opdrachtbevestiging en de akten in. Als de inhoud klopt, dan geef je akkoord. Ook wijzigingen geef je door via het klantportaal. Na je akkoord via het klantportaal kunnen wij de notaris inlichten voor het ondertekenen van je akten.

  • Hoe kom ik bij het klantportaal?

    De website van het klantportaal is: Testamenttool – Klantportaal login

    1. Vul je emailades in dat bij ons bekend is
    2. Druk op inlogcode versturen. Sluit dit scherm niet af.
    3. Je ontvangt een unieke code in je email. De code is 5 min. geldig.
    4. Vul de code uit de email in de vakjes in.
    5. Druk op controleren. Je bent nu ingelogd.

    Voor meer informatie: Handleiding inloggen klantportaal

  • Inloggen klantportaal lukt niet

    Ga naar onze hulppagina en neem contact met ons op! We helpen je snel verder.

  • In mijn klantportaal kloppen bepaalde gegevens niet

    Situatie 1: bij het aanvullen van de persoonlijke gegevens
    Pas dit aan in het klantportaal. Mocht je een andere keuze willen maken, bespreek dit dan met de specialist. We passen het dan direct voor je aan. Het is belangrijk om in het klantportaal op indienen gegevens te klikken.

    Situatie 2: Bij het controleren van de opdrachtbevestiging
    Geef je wijziging door in het klantportaal. Wij passen dit direct aan, voordat we de akten opmaken.

    Situatie 3: controleren van de akten
    Geef je wijziging door in het klantportaal. Wij passen de akten aan en sturen een berichtje als de wijziging is doorgevoerd en nieuwe akten klaar staan voor controle.

  • Wie is verantwoordelijk voor de juistheid van mijn gegevens?

    De verantwoordelijkheid van jouw gegevens (zoals volledige voornamen, geboortenaam, geboortedatum en geboorteplaats) ligt bij jou. Dit is te vergelijken met het boeken van een vliegticket. Het is uitermate belangrijk dat jouw gegevens exact worden overgenomen zoals in het paspoort staan beschreven. Deze gegevens komen in je akten te staan.

  • Waarom willen jullie een indicatie van mijn vermogen hebben?

    Het vermogen is nodig om de juiste testamentaire keuzes te maken. Bij een onjuiste opgave kunnen testamentaire mogelijkheden mogelijk ongunstig uitvallen. Daarom hebben wij en de notaris deze indicatie nodig. Zonder een indicatie van je vermogen kunnen wij je aanvraag niet in behandeling nemen.

Notaris

  • Wanneer ga ik naar de notaris?

    Na de controle van jouw documenten heb je bijna alles geregeld. Zodra de documenten akkoord zijn, sturen wij dit door naar de notaris. De notaris neemt contact met je op voor het maken van een afspraak om je akten te ondertekenen. Onderteken je de aktes niet bij de notaris, dan zijn deze niet rechtsgeldig.

  • Wanneer word ik gebeld door de notaris?

    Op het moment dat jij je akten hebt goedgekeurd in het klantportaal ontvangt de notaris hiervan bericht. Het betreffende notariskantoor belt je uiterlijk binnen 2 weken op voor het maken van een passeerafspraak. Veelal is dit binnen een week na jouw goedkeuring. Samen met het notariskantoor bespreken jullie een datum en tijdstip van ondertekenen. Dit hangt af van jouw agenda en die van de notaris.

  • Bij welke notarissen kan ik ondertekenen?

    We werken met verschillende notariskantoren door heel Nederland samen. Je kiest tijdens het controlegesprek bij welk kantoor je de akten wilt ondertekenen. Hier zie je in welke plaatsen je kunt ondertekenen.

  • Kan ik zelf een notaris uitzoeken bij mij in de buurt?

    We werken met verschillende notariskantoren door heel Nederland samen. Je kiest tijdens het controlegesprek bij welk kantoor je de akten wilt ondertekenen. Hier zie je in welke plaatsen je kunt ondertekenen.

Betaling

  • Wanneer ontvang ik de factuur?

    In het controlegesprek besluit je om verder te gaan. Als je de opdrachtbevestiging hebt goedgekeurd, ontvang je van ons de factuur. Dit is het totaalbedrag van het aantal akten x 275,-. De factuur dien je binnen 14 dagen te betalen. Je ontvangt 1 factuur. Thuisnotaris betaalt de notaris vooraf waar jij gaat ondertekenen.

  • Ik ben mijn factuur kwijtgeraakt

    Stuur ons een email met het verzoek om de factuur nogmaals te verzoenden. Mail dit naar factuur@thuisnotaris.nl. Wij zorgen dan dat de factuur opnieuw verzonden wordt.

  • Ik wil afzien van de diensten van Thuisnotaris

    Je kunt tot vlak na het controlegesprek kosteloos afzien van de diensten van Thuisnotaris. In het controlegesprek bespreek je met de expert of je verder gaat. Wij maken vervolgens de opdrachtbevestiging voor je op. Als je de opdrachtbevestiging hebt goedgekeurd, kan je er niet meer van af zien.

Testament

  • Ik heb een testament en wil iets wijzigen

    Heb je na 2013 een testament opgemaakt, dan is de kans groot dat je hiermee je erfenis goed geregeld hebt. Wil je naderhand iets veranderen in je wensen en keuzes, dan moet je je testament hierop aanpassen. Dit doe je rechtstreeks bij de notaris die jouw testament heeft opgesteld. Maar vaak is het opnieuw opstellen van een testament voordeliger dan je bestaande testament laten aanpassen. Lees hier meer over het aanpassen van je testament

  • Ik heb een testament van voor 2013, voldoet deze nog?

    Je huidige testament is waarschijnlijk verouderd. Op 1 januari 2003 is de erfwet op veel punten ingrijpend gewijzigd. Daarbij is op 1 januari 2010 de wet die de erfbelasting regelt op veel punten gewijzigd. Door deze wetswijzigingen kan een verouderd testament nu anders uitpakken dan destijds was voorzien. De kans bestaat dat er bepalingen in staan die nu onbedoelde en ongunstige gevolgen hebben. Bijvoorbeeld in verband met de erfbelasting.

    Bovendien zijn er nu betere regelingen mogelijk die vroeger niet mogelijk waren. Zo is in 2013 bijvoorbeeld het opvullegaat geintroduceerd. Testamenten van voor 2013 bevatten deze niet. Daarnaast bevatten nieuwere testamenten clausules als opeismomenten. Deze kunnen ervoor zorgen dat de kosten voor de zorg (deels) gedrukt kunnen worden. Om die reden regelen veel mensen hun testament opnieuw.

    Kortom: een testament van voor 2013 bevat niet alle opties om erfbelasting te besparen en de eigen bijdrage voor en zorginstelling te verlagen.

  • Wat is de prijs van een testament?

    We hanteren een vaste lage prijs van € 275,- per testament. Dit is inclusief ondertekenen bij de notaris en alle overige kosten. Je betaalt altijd dit vaste bedrag ongeacht het aantal clausules. Lees hier meer over de kosten van een testament

  • Mijn partner en ik willen een testament. Hoeveel akten zijn dit?

    Een testament is een persoonlijk document, ook als deze identiek is aan je partner. Als jij en je partner een testament opstellen, worden er 2 akten opgemaakt. Je moet beide naar de notaris om je akten te ondertekenen.

  • Wat voor testamenten maken jullie?

    We hanteren een keuze/ flex testament. Hierin zitten veel testamentaire mogelijkheden, met flexibiliteit naar de toekomst. Partners stellen bij ons altijd een eigen testament met eigen keuzes op. We werken dus niet met gelijkluidende en standaard testamenten.

  • Kan ik bij jullie wel in elke situatie een testament opstellen?

    Ja, dat kan. Je kan bij ons ook terecht:
    1) Als je een samengesteld gezin bent
    2) Als je kinderen uit een eerder huwelijk hebt
    3) Als je gehandicapte kinderen hebt
    4) Als je kleinkinderen wilt toevoegen
    5) Als je personen wilt uitsluiten en onterven
    6) Als je onbeperkt andere personen wilt toevoegen
    7) Als je onbeperkt goede doelen wilt toevoegen

  • Is een testament hetzelfde als een levenstestament?

    Het testament en het levenstestament zijn twee totaal verschillende documenten. Een testament treedt in werking bij overlijden. Een levenstestament treedt (zoals de naam al zegt) in werking bij leven, op het moment dat de eigenaar van het levenstestament zelf geen beslissingen meer kan nemen over zijn/ haar leven.

  • Welke onderdelen zitten in een testament?

    Afhankelijk van je gezinssituatie, wensen en vermogen kunnen de volgende onderdelen worden opgenomen in je testament:
    1) Stiefkinderen gelijk stellen
    2) Opvullegaat
    3) Combinatieregeling
    4) Uitbreiden opeismomenten (voorheen WBZ-clausule)
    5) Privéclausule
    6) Voogdij
    7) Rampenclausule
    8)  Bewind
    9) Fondsentestament
    10) Onterven/ legitieme portie
    11) kleinkindlegaat
    12) Legaat aan derden (bijv. goed doel)
    13) Executeur & vergoeding executeur
    14) Reserve executeur

  • Wat kun je wel in een testament regelen en zit niet in de wet?

    Het hebben van een passend testament is belangrijk. Met een goed testament kun je:
    1) Erfbelasting besparen bij het eerste overlijden d.m.v. een opvullegaat.
    2) Personen uitsluiten van je erfenis.
    3) Vordering opeisbaar maken zodat de eigen bijdrage zorg lager kan worden.
    4) Kleinkinderen erfbelasting vrij laten erven.
    5) Iemand aanwijzen die verantwoordelijk is voor de afwikkeling van jou erfenis.

  • Wat is een digitaal testament?

    Met een testament is er geen mogelijkheid om wensen op te nemen m.b.t. digitale zaken of beheer van wachtwoorden. Dit vanwege het feit dat deze gegevens regelmatig (kunnen) wijzigen. Een mogelijkheid is om dit in een document (digitaal testament) te zetten en thuis te bewaren. Vertel de betrokken personen (wellicht je erfgenamen en executeur) dat dit document bestaat. Dan kunnen deze personen altijd bij uw gegevens.

Levenstestament

  • Wat is de prijs van een levenstestament?

    We hanteren een vaste lage prijs van € 275,- per levenstestament. Dit is inclusief ondertekenen bij de notaris en alle overige kosten. Je betaalt altijd dit vaste bedrag ongeacht het aantal clausules.

  • Welke onderdelen zitten in het levenstestament?

    Afhankelijk van je situatie en wensen kunnen de volgende onderdelen worden opgenomen in je levenstestament:

    • Gevolmachtigde (eerste, tweede evt. derde)
    • Medische volmacht
    • Niet-reanimatie verklaring
    • Behandelverbod
    • Euthanasieverklaring
  • Kan ik een levenstestament opstellen zonder testament?

    Ja, je kunt bij Thuisnotaris altijd zelf kiezen wat je wilt opstellen. Ga naar de pagina testament, levenstestament of samenlevingscontract en start je aanvraag om een van deze documenten op te stellen.

  • Wat als er geen levenstestament is gemaakt en ik word wilsonbekwaam?

    Stel je hebt geen levenstestament en er moeten wel ‘grote’ beslissingen (bijv. verkoop huis) worden genomen namens jou. Wat is de wettelijke oplossing in dit geval?
    – Er moet een verzoek ingediend worden om het bewind te verkrijgen
    – Je moet dan naar de kantonrechter
    – Iedere jaar moet je terug naar de kantonrechter om rekening en verantwoording afleggen
    – De kosten van de kantonrechter moet je zelf bepalen.

    Vanaf bedragen boven de 2000 euro dien je rekening en verantwoording af te leggen aan de kantonrechter. Dus ook bij bijvoorbeeld de aankoop van een nieuwe elektrische fietsen of het inhuren van een schilder voor het huis.

Samenlevings-contract

  • Stel je per persoon een samenlevingscontract op?

    Nee, je stelt samen een samenlevingscontract op in één document. Voor een testament en levenstestament is dit anders. Dit zijn persoonsgebonden documenten.

  • Welke onderdelen zitten in het samenlevingscontract?

    Afhankelijk van je situatie en wensen kunnen de volgende onderdelen worden opgenomen in je samenlevingscontract:
    1) Inboedel
    2) Woning
    3) Pensioen
    4) Alimentatie
    5) Social media
    6) Onderneming

  • Wat is de prijs van een samenlevingscontract?

    We hanteren een vaste lage prijs van € 275,- voor een samenlevingscontract. Dit is inclusief ondertekenen bij de notaris.

Hulp nodig?

Lees hier hoe we je verder kunnen helpen.

Gratis verkennen

Maak eenvoudig je eigen document

Bij thuisnotaris kan je helemaal gratis je document samenstellen. Vul de online vragenlijst in en download gratis een goed leesbare samenvatting. Maak je document vervolgens rechtsgeldig tegen het scherpste tarief.